header image
 

Vliegveld de Kooy

Op slechts 4 kilometer afstand ten noorden van Julianadorp aan Zee bevindt zich Den Helder. Iets ten zuidoosten van deze marinestad bevindt zich Vliegveld de Kooy oftewel Den Helder Airport oftewel Maritiem Vliegveld de Kooy (IATA: DHR, ICAO: EHKD). Vliegveld de Kooy is van oorsprong een vliegveld van de Marine Luchtvaartdienst. Heden ten dage echter wordt het vooral voor de burgerluchtvaart gebruikt. Het leeuwendeel van de vluchten dat uitgevoerd wordt vanaf Vliegveld de Kooy zijn zogenaamde offshore helikoptervluchten.

 

Vliegveld de Kooy Den Helder

 

Deze vluchten worden uitgevoerd om offshorewerkers naar de booreilanden en olie- en gasproductieplatformen te brengen die in de Noordzee liggen. Deze booreilanden en olie- en gasproductieplatformen liggen op het Nederlands Continentaal Plat. Vliegveld de Kooy ligt op de perfecte locatie om de olie- en gasvelden die in het centrale en zuidelijke deel van de Noordzee liggen te bedienen. Vliegveld de Kooy is zelfs één van de grootste offshorehelikoptervliegvelden van het noordwesten van Europa. Het vliegveld heeft een betonbaan met een lengte van 1.275 meter en een breedte van 30 meter.

Druk vliegveld

Het aantal vliegbewegingen vanaf  Vliegveld de Kooy is de laatste jaren explosief gestegen naar meer dan 22.000 per jaar waarbij er jaarlijks meer dan 140.000 passagiers de balies van het vliegveld passeren. Op Vliegveld de Kooy zijn meer dan dertig bedrijven gevestigd waaronder vier helikopterbedrijven zoals Aero Club Maritime en Heldair Aviation. Bij Heldair Aviation kun je terecht voor rondvluchten boven de Kop van Noord-Holland en het Waddengebied, luchtfotografie en asverstrooingen. In totaal werken er ongeveer vijfhonderd mensen op Vliegveld de Kooy. Naast de vluchten naar de olie- en gas gerelateerde bedrijven in de Noordzee, onderhoudt Vliegveld de Kooy ook lijndiensten met andere offshore-steden zoals het Schotse Aberdeen en het Deense Esberg. Het is erg leuk om naar het Vliegveld de Kooy te gaan om er helikopters te spotten. Er bestaat zelfs een speciale spottersgroep: Spotting Group De Kooy. Zij weten precies wat de beste plekken zijn om te spotten bij het vliegveld.

Helikopters

Een helikopter oftewel wentelwiek oftewel hefschroefvliegtuig oftewel heli is een vliegtuig met één rotor of twee rotoren met een verticale as. De Franse burggraaf Gustave Ponton bedacht in 1861 het woord hélicoptère oftewel helikopter. Helikopters kunnen in tegenstelling tot gewone vliegtuigen verticaal opstijgen en landen. Alleen de Harrier, Yak-38 en de F-35 kunnen ook verticaal opstijgen en landen. Een ander voordeel van helikopters ten opzichte van gewone vliegtuigen is het feit dat ze geen start- en landingsbaan nodig hebben. Daarnaast kunnen ze stil in de lucht blijven hangen en hebben zij de mogelijkheid om zijwaarts en achteruit te kunnen vliegen.

Daarom worden helikopters ook zo vaak ingezet voor reddingsacties. Daarnaast zijn ze een ideaal vervoermiddel voor militairen en militair materieel en voor het vervoer van mensen die op booreilanden, schepen en andere off-shore-installaties werken. In 1907 te Lisieux werd de allereerste helikoptervlucht uitgevoerd. Paul Cornu was de maker én piloot van deze helikopter. Cornu was een Franse fietsenmaker. De helikopter van Cornu was in het bezit van een 24-pk-motor. Tijdens de vlucht kwam de helikopter twee meter boven de grond bij een vluchtduur van ongeveer twintig seconden.

Evenals een vliegtuig is een helikopter in het bezit van vleugels. Bij een helikopter heten de vleugels echter rotorbladen. Deze rotorbladen worden aangedreven door een motoraangedreven as. Het toerental van de motor van een helikopter is constant. Op het moment dat het toerental namelijk niet constant zou zijn, is dat te belastend. Via de instelhoek van de rotorbladen wordt de liftkracht van de helikopter geregeld. Als de motor van een helikopter onverhoopt zou uitvallen, stort de helikopter niet zomaar neer. Als de helikopter namelijk daalt, blijven de rotors in beweging door het zogenaamde windmoleneffect. De helikopter gedraagt zich dan als een autogiro, de zogenaamde autorotatie. Door het feit dat de hoofdrotor en de staartrotor met elkaar verbonden zijn middels een mechanische manier, is de piloot nog steeds in staat om de helikopter te besturen en een noodlanding te maken. Het is dan wel van belang dat de helikopter op voldoende hoogte zit of snel genoeg vliegt.

Type helikopters 

Er zijn verschillende soorten helikoptermerken en modellen die voor militair gebruik worden ingezet zoals de AH-1 Cobra, CH-47 Chinook, UH-60 Black Hawk, AH-64 Apache, Eurocopter Cougar, Eurocopter Tiger, H-3 Sea King, Mil Mi-24, Mil Mi-26, Westland Lynx, NH90 en de Flettner FL 282 Kolibri. Daarnaast zijn er ook verschillende helikoptermerken en modellen die civiel worden ingezet zoals de Erickson Air Crane, Sikorsky S-61, Sikorsky S-76, Aérospatiale Allouette 3, Aérospatiale Gazelle, Aérospatiale Dauphin en de Aérospatiale Puma.

Erickson Air Crane

De Erickson Air Crane oftewel Sikorsky S-64A Skycrane oftewel Dragonfly is een grote 2-motorige transporthelikopter die in de jaren zestig van de vorige eeuw speciaal is ontworpen met als doel om zware lasten te vervoeren. De naam Dragonfly heeft de helikopter te danken aan het feit dat hij op een libel lijkt. Sikorsky was verantwoordelijk voor de ontwikkeling en bouw van de Erickson Air Crane. De eerste vlucht werd uitgevoerd op 25 maart 1959. Er zijn twee soorten van de Erickson Air Crane: de S-64E die een hefvermogen heeft van 10 ton en de S-64F die een hefvermogen heeft van 12,5 ton. In de cockpit van de Erickson Air Crane zit een naar achteren gerichte stoel, op deze manier kan de last die aan de kraan hangt goed gecontroleerd worden. Tevens is het mogelijk om onder de helikopter een watertank te monteren. Deze watertank heeft een inhoud van tienduizend liter. Op deze manier kan de helikopter ingezet worden door de brandweer bij het blussen van bosbranden.

Aérospatiale Allouette 3

De Aérospatiale Allouette 3 is een helikopter die gemaakt wordt door de Eurocopter Group en is een lichte eenmotorige helikopter. De Aérospatiale Allouette 3 valt op door zijn geluid dat hij maakt tijdens de vlucht; een karakteristiek metaalachtig geluid. Wat verder opvalt aan de Aérospatiale Allouette 3 is dat de ovaalvormige glazen cockpit overloopt in de romp van de helikopter. Hierdoor is het uitzicht vanuit de cockpit heel goed en overzichtelijk. Het landingsgestel van de Aérospatiale Allouette 3 is niet-intrekbaar en bestaat uit stalen beugels aan weerszijden van de romp. Aan de beugels zijn de wielen gevestigd. Het neuswiel is wendbaar.